21september2018

 

Final för Sportvagnsmästerskapet

Falkenberg

Det blev en rekordstor racehelg i Falkenberg när både Sportvagnsserien  och den Racing Historiska Cupen körde sina finaler tillsammans.  Närmare 250 bilar kom till start, vilket är rekord för tävlingen. Den  besöktes dessutom av ca 3000 åskådare!

Roadsport A & B var först ut på banan. Lars Macklin stod i pole, men  han missade en växel i chikanen och tappade flera placeringar. Henrik  Månsson tog kommandot och han jagades närmast av Kent ?Nisse?  Hellqvist. Månsson lyckades hålla undan och vinna med sekunden före  Hellqvist. Macklin körde upp sig till en slutlig tredjeplats. I andra  racet var Tommy Falck snabbast iväg före Hellqvist, men Macklin fick  snart upp ångan och han körde upp sig till ledning och han vann racet  före Månsson och Falck. Hellqvist fick nöja sig med att han satte nytt  banrekord. Macklin blev årets mästare i Roadsport A.

I Roadsport B vann Joachim Osbeck första racet före max Lindblom och  Martin Gistell. Det blev nästan samma prispall i andra racet. Osbeck  vann igen före Gistell och Lindblom, som blev årets mästare.

I Roadsport C dominerar Mazda Miata. Andreas Halbig vann det första  racet från pole utan att överanstränga sig. Tobias Nyström kom tvåa  och Ronnie Hofberg kom trea. I andra heatet vänder man på de sex  första. Nu blev det mera kamp om placeringarna! Nyström gjorde en  klockren start och tog ledningen direkt. Han lyckades bygga upp en  lucka medan de andra kämpade om platserna bakom honom. Halbig fick  slita länge för att ta sig om bilarna framför honom och han nådde inte  längre än till tredje plats. Hofberg blev tvåa, men Halbig blev  äntligen mästare i år! Han har ju varit så nära de två senaste åren,  men snubblat på mållinjen båda gångerna. Nu blev det tredje gången  gillt.

RS & Clubman var snabbaste heatet och de körde som vanligt  tillsammans. Thomas Stamreus (RS) stod i pole före Stefan Mumm  (Clubman). Stamreus var klart snabbast på banan och han lämnade en  lucka till övriga fältet som bara blev större och större. Peter Olsson  (RS) startade först på 10:e plats, men han jobbade sig stadigt upp  genom fältet. Vi fick se en efterlängtad comeback i Peter Johansson  (RS). Tyvärr fick han ingen tid på kvalet varför han startade sist.  Han var sevärd för han var väldigt snabb i racet och plockade  placering efter placering. Frågan var hur långt det skulle räcka? Vi  fick aldrig svar på den frågan för motorn sade upp sig i ett stort  rökmoln? Hoppas vi får se mer av Johansson nästa år. Stamreus höll  undan och vann före Olsson som tagit sig ända upp till andra plats.  Mumm körde i mål som trea och vinnare av Clubmanklassen. Hans  Johansson blev fjärde man i mål och trea i RS. Tvåa i Clubman var  Bjarne Mumm och trea kom Magnus Andersson. Det var jämt i tabellen  mellan Stamreus och Olsson och det absolut sista loppet för säsongen  skulle avgöra. Tyvärr avgjordes mästerskapet i samma sekund som den  röda lampan släcktes? Olsson drog av en drivaxel i startögonblicket  och så var hans chanser till mästerskapet borta? Stamreus körde dock  som om han vore jagad av en bisvärm. Han bjöd publiken på snabb  körning och han vann överlägset. Stefan Mumm var näste man över  mållinjen och därmed vinnare av både Clubmanklassen och även  mästerskapet. Bjarne Mumm var ånyo tvåa i Clubman och Johnny Thomsen  kom trea. Hans Johansson kom tvåa i RS.

Joakim Granfors har varit en sevärdhet i flera år i Modsport. Han  inledde säsongen strålande med ett flertal segrar, men tekniska  bekymmer sinkade honom senast och Jaan Tolli var inte alls långt efter  honom i tabellen inför finalen. Även här avgjordes dock mästerskapet  på ett snöpligt sätt? Tolli värmde däcken lite vårdslöst och tappade  kontrollen över bilen som for in i ett räcke. Bakhjulsupphängningen  brast och det var bara att parkera för Tolli? Granfors kunde vinna  enkelt före Tomas Hall och Kenneth Nilsson. I det andra racet blev  segermarginalen mycket större för Granfors, som därmed försvarade sin  mästartitel. Hall kom tvåa igen och Michael Karpers kom trea.

I Modsport II ledde Bo Johansson tills gasen hängde sig så han for ut  i sandfållan. Kent Johansson kom till start med en helt nybyggd BMW Z4  och fick vinna direkt! Äntligen höll det för Leif Andersson och hans  fina Toyota Celica och dessutom fick han kliva upp på pallen som tvåa.  Arne Parnheden bröt loppet, men klassades som trea.

I andra racet fick Andersson tyvärr bryta redan på startplattan sedan  bakaxeln gått sönder. Bo Johanssons bil höll hela vägen till seger och  Kent Johansson slutade på andra plats. Parnheden hade problem med  elektroniken i sin Porsche och kom inte till start i andra racet. Han  kunde dock sitta med kavaj på läktaren och konstatera att han ändå  blev årets mästare.

I Modsport III var Henrik Pihl redan klar mästare, men han körde ändå  finalen med den äran. Han vann första racet före Marie Carlsson och  Robert Gustavsson. I andra racet var det Carlsson som var först över  mållinjen före Pihl och Peter Simons.

Det har varit en bra säsong för Sportvagnsmästerskapet som sett  antalet förare öka en hel del i år. De har en livaktig förening som  jobbar bra för att bana väg för nya förare även i framtiden.

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev