20september2018

 

Rekordstort Falkenberg Classic

Falkenberg

Det har blivit tradition att finalen för den Racinghistoriska Cupen  körs i Falkenberg. I år slog man alla rekord. Närmare 250 bilar på  startlinjen och 3000 åskådare! Även Sportvagnsmästerskapet körde sin  final denna helg och tillsammans delade man in bilarna i 14 heat!

Torgny JohanssonEtt av de mest händelserika racen hittade vi i heatet för nyare  formelbilar med slicks. I heatet hittar vi även Sports 2000, som  egentligen är en sportvagn, men rent tekniskt är det nästan en  formelbil med kaross. Torgny Johansson var snabbast iväg med sin fina  March F2. Han fick dock ingen lugn resa för Sonny Johansson jagade  honom ända till mål. Segermarginalen var endast 0.177 sekunder! Joakim  Broström kom trea. I andra heatet var Torgny Johansson också snabbast  iväg, men man fick hårt motstånd av Lars Clasen. Tyvärr slog de ihop  med varandra på startrakan. Clasen bröt direkt, men Johansson linkade  tillbaka till depån med punktering. Han bytte däcket snabbt och var  snart tillbaka i racet och påbörjade sin uppkörning. Det blev ett nytt  par som kämpade om ledningen. Torgnys son Dan kämpade mot Bo Bröndum.  Bröndum var starkast till sist och han vann med 1.9 sekunder före Dan  Johansson. Sonny Johansson snurrade i starten, men gjorde en fin  uppkörning och slutade trea.

I Sports 2000 gjorde Anders Fredricsson sitt årliga besök i RHK. (Han  tävlar i England till vardags.) Han vann direkt före teamkompisen  Rickard Adestam. Dagfinn Larsen kom trea. I andra racet vann Adestam  före Lars ?Vegas? Johansson och Ulf Lindberg.

I heatet för nyare standardbilar mellan 1972-1981 har Rolf ?Myggan?  Nilsson varit en hård nöt att knäcka för de andra förarna i år. Han  har vunnit sex av åtta race inför finalen. Han har haft hårt motstånd  av far och son Berger samt Tomas Hall, men den gamle  Rallycrossmästaren har hållit motståndarna stångna! I första  finalheatet hade Anders Berger tagit pole med nästan en sekund före  ?Myggan?. Berger tog hand om kommandot direkt i racet och drygade  sakta men säkert ut sin ledning och han vann till sist med sex  sekunder före ?Myggan?. Claes Paulsson kom trea. Berger stod i pole  även i andra racet, men nu var det ?Myggan? som var snabbast i väg.  Berger låg aldrig mer än en billängd bakom honom, men han hittade  aldrig en lucka för att köra om. På sista varvet gjorde han ett sista  desperat försök i Nyhemskurvan, där de låg jämsides, men närmare än så  kom aldrig Berger som fick ge sig med 0.2 sekunder. Paulsson tog en ny  tredjeplats. Vi fick se ett par veteraner göra upp strax bakom täten.  Rune Tobiasson debuterade i racing-SM för precis 50 år sedan och nu  körde han Bosse ?Emma? Emanuelssons fina MER-BMW. Detta var sista  racet någonsin för den bilen som nu kommer att hamna på museum där den  får sällskap av bland annat Tobiassons BMW 3.5 CSL, som pensionerades  tidigare i år. 87-årige Erik Berger var naturligtvis också med. Det är  50 år sedan han tog sitt första SM-guld och det är 65 år sedan han tog  sin licens!

Varje år koras en RHK-mästare. Det är den föraren som tagit flest  poäng i sin klass. Årets mästare kör en Saab 750 GT-61 i den äldre  delen av 1000cc Cupen och han heter Hans Eklund. Han vann alla race  utom ett i år.

Vi fick se många fina rariteter, men en stack ut lite extra. Det var  en Ferrari 365GTB/4 som kördes av Tim Summers från England. Han hade  totalrenoverat bilen som var fantastiskt fin att se på. Bilen ägdes  från början av Ulf Bohman från Varberg som drev teamet Scuderia  Barbarossa. Falkenberg var hans hemmabana, varför Summers tyckte det  var kul att få köra just här i Falkenberg. Det var inte fråga om någon  uppvisning. Summers gasade på ordentligt och slutade sexa och femma i  heatet för standard och GT-bilar 1966-1971.

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev