09december2018

 

Anderstorp Historic & Sportscar Festival

Anderstorp

Årets första deltävling i den historiska racingcupen kördes i Anderstorp. Det var kul att se att det kom 140 bilar till start. Det var ovanligt många för att vara en årspremiär. Två klasser utmärkte sig mer än alla andra när det gäller många bilar och det var 1000cc Cupen och Formel Vee.

1000cc Cupen körde på den korta slingan i Anderstorp, det vill säga att de svänger av redan efter halva rakan. Det passar dessa småbilar perfekt så slipper de varva sönder sina små motorer längs den långa rakan. Den fria träningen kördes dock på den långa banan och en som fick problem med detta var Mikael Mohlin. Motorn skar redan på första varvet när han ångade på för fullt längs med flygrakan. Nu var goda råd dyra, han hade ingen reservmotor med sig, men efter att ha kollat lite med de lokala förarna lyckades han få tag i delar nog att göra en snabbrenovering. Det blev verkligen en snabbrenovering, för han slog till med den snabbaste tiden på kvalet!

Mikael Mohlin, Staffan Runius och Tommy JagerwallI starten av första racet gick Mohlin jämsides med Staffan Runius genom första kurvan, men sedan drog han i från en aning längs flygrakan. När det blev dags att bromsa var Mohlin lite sen och han missade kurvan. Han gjorde en sväng runt på flygrakan, men då dog bilen... Han lyckades få start på den igen, men då hade han redan tappat två varv. Han körde som en furie och satte snabbaste varvtid, men det var naturligtvis omöjligt att köra ikapp. Det blev i stället den gamle mästaren Tommy Jagerwall som vann racet före Staffan Runius och Anders Jensen.

I det andra heatet tog snart Jagerwall kommandot igen och han ledde komfortabelt före Runius och Reinhold Daubner. Mot slutet av race fick Peter Kumlin problem med sin bil och han körde föredömligt åt sidan för att inte vara någon säkerhetsrisk varken för sig själv eller någon annan. Strax efteråt kom Jagerwall och Runius ikapp en långsammare förare som de passerar ungefär där Kumlin hade svängt av vägen. Jagerwall fortsatte mot mål och han skar mållinjen först av alla före Runius och Daubner. När de skulle gå upp till prispallen fick Jagerwall och Runius reda på att de hade fått tidstillägg för att de hade kört om på gulflagg. Daubner utropades därför som segrare före Lars Davidsson och Kari Lehto. - Varken jag eller Runius fattade någonting, ingen av oss hade sett någon gulflagga. Det är förresten mycket svårt att se dessa lampor överhuvudtaget när man har motljus, sa Jagerwall.

Det blev en dramatisk start i det stora Formel Vee-fältet. Johan Lund kom till start med en ny och oprövad bil och han startade en bit ned i fältet. Han gjorde en bra start, men när han skulle köra om Kent Böe hade han för liten marginal. Lunds högra framhjul tog i Böes vänstra bakhjul och Lund gick till väders. Det såg dramatiskt ut, men det hela slutade lyckligt. Det var mest plastdetaljer och så kröktes rattstången och ratten på Böes bil och han fick lite ont i händerna. Det är mycket ovanligt med den här typen av olyckor inom historisk racing.

Rolf "Myggan" Nilsson har kommit tillbaka till sina rötter. Han började med en Formel Vee 1967 och nu gjorde han comeback i klassen och vann direkt! Per-Åke Beijersten kom tvåa och Patrik Åström kom trea. I det andra racet vann Beijersten före Hans Hillebrink och Stefan Persson.

Vi fick även se en massa andra standard, sport och GT-bilar samt danska Formel Ford och sverigepremiär för Ginetta G40.

Nästa tävling är det klassiska Velodromloppet i Karlskoga som i år har fått statusen Grand Prix! Den körs som vanligt helgen före midsommar.

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev