16januari2018

 
Torgny Johansson

Rekordstort Falkenberg Classic

Falkenberg

Det har blivit tradition att finalen för den Racinghistoriska Cupen  körs i Falkenberg. I år slog man alla rekord. Närmare 250 bilar på  startlinjen och 3000 åskådare! Även Sportvagnsmästerskapet körde sin  final denna helg och tillsammans delade man in bilarna i 14 heat!

Ett av de mest händelserika racen hittade vi i heatet för nyare  formelbilar med slicks. I heatet hittar vi även Sports 2000, som  egentligen är en sportvagn, men rent tekniskt är det nästan en  formelbil med kaross. Torgny Johansson var snabbast iväg med sin fina  March F2. Han fick dock ingen lugn resa för Sonny Johansson jagade  honom ända till mål. Segermarginalen var endast 0.177 sekunder! Joakim  Broström kom trea. I andra heatet var Torgny Johansson också snabbast  iväg, men man fick hårt motstånd av Lars Clasen. Tyvärr slog de ihop  med varandra på startrakan. Clasen bröt direkt, men Johansson linkade  tillbaka till depån med punktering. Han bytte däcket snabbt och var  snart tillbaka i racet och påbörjade sin uppkörning. Det blev ett nytt  par som kämpade om ledningen. Torgnys son Dan kämpade mot Bo Bröndum.  Bröndum var starkast till sist och han vann med 1.9 sekunder före Dan  Johansson. Sonny Johansson snurrade i starten, men gjorde en fin  uppkörning och slutade trea.

Läs mer: Rekordstort Falkenberg Classic

  • Skriven av Pressmeddelande

Final för Sportvagnsmästerskapet

Falkenberg

Det blev en rekordstor racehelg i Falkenberg när både Sportvagnsserien  och den Racing Historiska Cupen körde sina finaler tillsammans.  Närmare 250 bilar kom till start, vilket är rekord för tävlingen. Den  besöktes dessutom av ca 3000 åskådare!

Roadsport A & B var först ut på banan. Lars Macklin stod i pole, men  han missade en växel i chikanen och tappade flera placeringar. Henrik  Månsson tog kommandot och han jagades närmast av Kent ?Nisse?  Hellqvist. Månsson lyckades hålla undan och vinna med sekunden före  Hellqvist. Macklin körde upp sig till en slutlig tredjeplats. I andra  racet var Tommy Falck snabbast iväg före Hellqvist, men Macklin fick  snart upp ångan och han körde upp sig till ledning och han vann racet  före Månsson och Falck. Hellqvist fick nöja sig med att han satte nytt  banrekord. Macklin blev årets mästare i Roadsport A.

Läs mer: Final för Sportvagnsmästerskapet

  • Skriven av Pressmeddelande

Dubbelfinal i Falkenberg för RHK & SPVM

Till helgen vankas en riktig  stortävling i Falkenberg. Det är finaler för både den racinghistoriska Cupen och  Sportvagnsmästerskapet! Över 200 bilar är anmälda och vi kommer att få se  massvis med spännande och intressant racing.

Bilarna är indelade i hela 14 heat  som skall köra både träning, kval och två race på tre dagar. Som alltid i dessa  sammanhang är det minst lika mycket intressanta saker att se i depån och på  parkeringen som på själva banan. För er som är nostalgiska eller helt enkelt  gillar bilar är detta en riktig höjdare. Det har blivit tradition att säsongen  avslutas just i Falkenberg och trots all turbulens inom racingsverige ser vi  ingen avmattning i varken historisk racing eller sportvagnsracingen, tvärt om.  De har faktiskt ökat antalet utövare i år! Missa inte årets största tävling i  Falkenberg.

  • Skriven av Pressmeddelande

Erik Berger Racing utökar racingsatsningen

Till helgen är det final i den Racing Historiska Cupen. Erik Berger Racing har gjort en större satsning i år tillsammans med Tomas Hall från Falkenberg. Finalen körs just i Falkenberg och till helgen utökas teamet till att bli det största i hela depån med hela fem bilar i stallet!

Erik och Anders Berger kör sina Escorter, men Tomas har inte hunnit laga sin efter kraschen i Danmark tidigare i höst. Han kommer i stället till start med en Porsche i klassen Modsport. Dessutom ansluter två gamla racingrävar, som tävlat mot Erik redan på sextio och sjuttiotalet. Den ene är Rune Tobiasson som förknippas med BMW sedan många år, så även denna gång. Den andre är Jonny Green som både varit mekaniker åt Erik och även varit en framgångsrik förare själv i Ford Escort. Numera kör han en Lotus Super Seven i Roadsport. - Det känns jättekul att vi blir så många i teamet nu i finalen. Det är ju gamla kompisar till mig allesammans, säger Erik Berger.

Erik har haft bråda dagar. Hans motor har konsumerat vatten som en ångmaskin och efter tävlingen på Kinnekulle insåg teamet att det här kommer inte att hålla säsongen ut. Motorn plockades isär och mycket riktigt hittade man en skada på topplockspackningen, som nu är utbytt. Målsättningen för helgen är självklart att avsluta säsongen på ett snyggt sätt, gärna med några pallplatser. Oavsett hur det går kommer Erik, som alltid, att stå i depån och bjuda alla på godis.

  • Skriven av Pressmeddelande

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev