19juni2018

 

Bragdartad upphämtning av Ekström

Bragdartad upphämtning av EkströmEfter ett dåligt kval på lördagen såg det mörkt ut för Mattias Ekström i säsongens tredje DTM-race. Men med en annorlunda däcktaktik och fantastisk körning slutade svensken femma.
– Till slut blev det bra och jag är väldigt nöjd med resultatet, säger Mattias Ekström.

Lördagens kval på den 4 326 meter långa Red Bull Ring i mitten av Österrike gick inget vidare för svensken. En femtondeplats var långt ifrån vad Ekström hoppades på i sin Audi RS 5 DTM. Även teamkompisen Jamie Green hade problem att få upp temperaturen i de standarddäck som kvalet körs på.

– Vi lyckades inte alls att få upp farten med standarddäcken under kvalet, det var väldigt frustrerande, säger Mattias Ekström.

Det regn som arrangörerna befarade för söndagens race höll sig borta. Därför blev depåstoppstrategin viktig. Mattias Ekström som startade långt bak hade en klart annorlunda taktik för sina två obligatoriska depåstopp. Efter två relativt korta stinter – depåstopp på varv 7 och 15 – på de hårda däcken satsade svensken sedan på att de mjukare optionsdäcken skulle hålla de 32 sista varven av totalt 47. Ett vågat beslut.

Efter depåstoppen var svensken nere på en 20:e plats. Samtidigt fick Ekström många fria varv där han kunde sätta snabba varvtider och sakta närma sig de framförvarande bilarna. När konkurrenterna mot slutet av loppet sedan behövde göra sina depåstopp klättrade Ekström i resultatlistan. När endast tre varv återstod hade Ekström tagit sig upp till en sjätteplats. Men det var inte bra nog för Avestasonen. I stället gjorde han ett lyckat omkörningsförsök på brasilianaren Augusto Farfus på ett ovanligt omkörningsställe, i den sista vänsterkurvan. Manövern lyckades och Ekström kunde köra i mål som femte man.

– Bilen var väldigt bra på optionsdäcken men med standarddäcken kändes det som i går. Men till slut blev det ju bra och jag är väldigt nöjd med resultatet men jag kommer att minnas helgen som en hemsk lördag och ett bra race, säger Mattias Ekström.

Etta blev Bruno Spengler följd av Marco Wittman och Timo Glock.

Totalställning DTM efter race 3 Red Bull Ring
Bruno Spengler, BMW, 53 poäng
Mike Rockenfeller, Audi, 41 poäng
Augusto Farfus, BMW, 33 poäng
Marco Wittman, BMW, 32 poäng
Christian Vietoris, Mercedes, 25 poäng
Dirk Werner, BMW, 22 poäng
Gary Paffett, Mercedes, 22 poäng
Mattias Ekström, Audi, 16 poäng
Joey Hand, BMW, 16 poäng
Robert Wickens, Mercedes, 15 poäng

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev