19juli2018

 
Fredrik Larsson tvåa i superjämnt kval

Fredrik Larsson tvåa i superjämnt kval

Det blev inte oväntat en kvalrysare på den tighta Solvallabanan. Fredrik Larsson slogs om pole och han var bara två hundradelar från pole position.
– Det är surt när det var så jämnt och jag trodde faktiskt att tiden räckte till pole, sa Larsson. Tyvärr fick jag problem med uppväxlingarna på mitt näst sista kvalvarv i Q3 så jag hade bara ett varv på mig. Det är ändå bra med första startled, nu gäller det att göra en bra start och sen får vi se. Det kommer att bli ett tufft race och förutsättningarna på banan kommer nog ändras under loppet.

Näst bästa WestCoast Racing-förare var Robin Rudholm som sett stark ut under hela helgen. Han har varit i topp 3 på samtliga pass och gick vidare till Q3 men efter en set-up ändring inför kvalet hade han det svårkört.
– Jag är lite besviken med kvalet eftersom vi har så bra med hela helgen, sa Rudholm. Vi chansade lite inför kvalet och jag fick brottas mycket med bilen efter det. Bra ändå att gå vidare till Q3 och kunna rädda en femteplats.

Richard Göranssons kval tog slut redan i Q2 när ett stag i höger framvagnsupphängning brast och han blev stående på banan. Det innebär att Göransson startar 10:a i eftermiddagens 39 varv långa race.

Resultat, kval Solvalla topp 5:
1: Thed Björk, Volvo 46,236
2: Fredrik Larsson, BMW + 0,030
3: Linus Ohlsson, Volvo + 0,429
4: Robert Dahlgren, Volvo + 0,443
5: Robin Rudholm, BMW + 0,642

10: Richard Göransson, bröt i Q2.

  • Skriven av Pressmeddelande
Mästerskapsledande Ola Nilsson laddad inför arenaracet på Solvalla

Mästerskapsledande Ola Nilsson laddad inför arenaracet på Solvalla

Porsche Carrera Cup Scandinavia intar den nylagda asfalten på Solvalla med skåningen Ola Nilsson som mästerskapsledare. Med en helt ny bana och större startfält ställs Ola inför en tuff utmaning i säsongens och dessutom Nilssons andra Porsche tävling någonsin.

Ola Nilsson och Porsche Carrera Cup Scandinavia gästar till helgen Solvalla och Stockholm för årets andra deltävling. Premiären på Ring Knutstorp för fem veckor sedan var en tävling helt i Nilssons favör, pole-postion, vinst i båda racen och dessutom snabbaste varv i de båda innebar full pott med poäng.

Premiären i Porsche satsningen på Knutstorp var fullständigt fenomenal, riktigt kul. Nu kommer vi till Solvalla vilket blir en helt ny bekantskap för min del, medan många av mina konkurrenter var med och tävlade här ifjol. Det kommer bli tufft, en liten bana med mycket snäva långsamma kurvor, och dessutom helt nylagd asfalt som gör att fästet säkerligen kommer ändras under helgen, säger Ola.

Startfältet i Porsche Carrera Cup har till den kommande helgen växt och däribland har 2012 års mästare Johan Kristoffersson tillkommit.

Det ska bli riktigt kul att få tävla igen, fem veckor sedan premiären är lång tid. Att Johan ska vara med är bara positivt, jag har självklart extremt mycket kvar att lära mig med Porschen och kan säkert hitta en hel del saker genom fighter mot Johan under helgen. Det här är fortfarande en utvecklingssäsong för min del, avslutar Ola.

SVT sänder från STCC helgen på Solvalla under lördagen.

TV-Sändningar SVT

Lördag 8 juni – 12.45 - 16,30, Live SVT Play (www.svtplay.se)

Lördag 8 juni – 14.30, SVT2

Schema - Porsche Carrera Cup

Fredag: Test - 10.15 - 10.45

Kval - 15.50 - 16.10

Lördag Race 1 - 10.05 - 10.25

Race 2 - 14.30 - 14.50

  • Skriven av Pressmeddelande
Bragdartad upphämtning av Ekström

Bragdartad upphämtning av Ekström

Efter ett dåligt kval på lördagen såg det mörkt ut för Mattias Ekström i säsongens tredje DTM-race. Men med en annorlunda däcktaktik och fantastisk körning slutade svensken femma.
– Till slut blev det bra och jag är väldigt nöjd med resultatet, säger Mattias Ekström.

Lördagens kval på den 4 326 meter långa Red Bull Ring i mitten av Österrike gick inget vidare för svensken. En femtondeplats var långt ifrån vad Ekström hoppades på i sin Audi RS 5 DTM. Även teamkompisen Jamie Green hade problem att få upp temperaturen i de standarddäck som kvalet körs på.

– Vi lyckades inte alls att få upp farten med standarddäcken under kvalet, det var väldigt frustrerande, säger Mattias Ekström.

Det regn som arrangörerna befarade för söndagens race höll sig borta. Därför blev depåstoppstrategin viktig. Mattias Ekström som startade långt bak hade en klart annorlunda taktik för sina två obligatoriska depåstopp. Efter två relativt korta stinter – depåstopp på varv 7 och 15 – på de hårda däcken satsade svensken sedan på att de mjukare optionsdäcken skulle hålla de 32 sista varven av totalt 47. Ett vågat beslut.

Efter depåstoppen var svensken nere på en 20:e plats. Samtidigt fick Ekström många fria varv där han kunde sätta snabba varvtider och sakta närma sig de framförvarande bilarna. När konkurrenterna mot slutet av loppet sedan behövde göra sina depåstopp klättrade Ekström i resultatlistan. När endast tre varv återstod hade Ekström tagit sig upp till en sjätteplats. Men det var inte bra nog för Avestasonen. I stället gjorde han ett lyckat omkörningsförsök på brasilianaren Augusto Farfus på ett ovanligt omkörningsställe, i den sista vänsterkurvan. Manövern lyckades och Ekström kunde köra i mål som femte man.

– Bilen var väldigt bra på optionsdäcken men med standarddäcken kändes det som i går. Men till slut blev det ju bra och jag är väldigt nöjd med resultatet men jag kommer att minnas helgen som en hemsk lördag och ett bra race, säger Mattias Ekström.

Etta blev Bruno Spengler följd av Marco Wittman och Timo Glock.

Totalställning DTM efter race 3 Red Bull Ring
Bruno Spengler, BMW, 53 poäng
Mike Rockenfeller, Audi, 41 poäng
Augusto Farfus, BMW, 33 poäng
Marco Wittman, BMW, 32 poäng
Christian Vietoris, Mercedes, 25 poäng
Dirk Werner, BMW, 22 poäng
Gary Paffett, Mercedes, 22 poäng
Mattias Ekström, Audi, 16 poäng
Joey Hand, BMW, 16 poäng
Robert Wickens, Mercedes, 15 poäng

  • Skriven av Pressmeddelande
WestCoast Racing intar huvudstaden för Solvallarace

WestCoast Racing intar huvudstaden för Solvallarace

Säsongens andra STCC-deltävling står för dörren och platsen är Solvalla i Stockholm. WestCoast Racing hade en lyckad premiär i Knutstorp med två pole position, en raceseger och ytterligare tre pallplatser.
Nu väntar Solvalla där en temporär arenabana har gjorts i ordning. Richard Göransson leder mästerskapet efter en seger och andraplats på Knutstorp och ser fram emot utmaningen på den trånga och korta banan i Stockholm. Han fick en första smak av banan i tisdags när han var på plats och skjutsade journalister i en BMW M5.
– Jag har väntat länge på att vi ska få chansen att tävla i Stockholm och det kommer att bli en speciell händelse, säger Richard. Banan är intressant, det finns ett par ställen där det är lätt att göra misstag och det kan bli en del rafflande fighter. Självklart kommer kvalet att bli otroligt viktigt här och det känns tryggt att veta att vi som team tog pole till båda racen i premiären. Det är speciellt att vinna på en arenabana som den här men poängmässigt är den lika viktig som alla andra helger. Det är ingen hemlighet att vi siktar högt i år och efter premiären känns det tydligt att vi är på som team.

Läs mer: WestCoast Racing intar huvudstaden för Solvallarace

  • Skriven av Pressmeddelande
Hemmaplan för Ekström på Red Bull Ring

Hemmaplan för Ekström på Red Bull Ring

Säsongens tredje DTM-tävling körs på österrikiska Red Bull Ring. En hemmabana för den dryckessponsrade svensken.
– Jag vet att jag är snabb på den här banan, det har jag bevisat förut, säger Mattias Ekström.

Red Bull Ring Spielberg ligger mitt i Österrike och det är sjätte gången som DTM körs på banan. Med sina 4 326 meter är Red Bull Ring mästerskapets näst längsta bana. Söndagens race över 47 varv blir därför säsongens längsta race, 203,322 kilometer.

– Banan har en väldigt slät asfalt så fastän det är ett långt race så tror jag att optionsdäcken kommer hålla väldigt länge och fungera bra här, säger Mattias Ekström.

I förra årets kval gjorde Ekström ett misstag som kostade honom pole position och trots ett bra race blev det en fjärdeplats.

– Jag var väldigt snabb hela helgen förra året, jag gillar banan och har ett oerhört stöd av all publik här. Det märks att det är hemmabanan för Red Bull, och det är väldigt roligt och bidrar att jag blir ännu mer taggad, säger Mattias Ekström.

Under förra veckan hade Mattias Ekström en körskola för sponsorer på Red Bull Ring och fick lite extra träning inför helgen. Då var det torrt på banan men inför lördagens kval och söndagens race ser det ut att bli regn.

– Vi vet att vi är snabba på blött. Det visade vi på Hockenheim och personligen gillar jag att köra på blött. Men det var också skönt för hela Auditeamet efter Brands Hatch att vi nu vet att vi kan vara snabba på torrt också, stämningen är väldigt bra och vi vet att vi är på rätt spår, säger Mattias Ekström.

På Red Bull Rings tre långa raksträckor kommer troligen DRS-systemet spela en större roll än tidigare. Om avståndet mellan två bilar är tillräckligt litet får föraren bakom ändra vinkeln på sin bakspoiler på valfri raksträcka för att kunna minska luftmotståndet och lättare köra om.

– Det kommer ge sig under racet hur det passar bäst men jag vet i alla fall var jag ska använda det, säger Ekström.

Med två väldigt olika resultatlistor efter säsongens två första race har alla fortfarande chans på titeln. Leder DTM gör Mike Rockenfeller i sin Audi RS 5 DTM på 29 poäng, tvåa är Bruno Spengler, 28 poäng i sin BMW, och trea Augusto Farfus med 25 poäng, också BMW. Mattias Ekström återfinns på en elfteplats med sex poäng.

– Det är väldigt öppet, ingen har ryckt ifrån poängmässigt. Jag satsar på en fullträff på söndag och då är jag också med i mästerskapstoppen, säger Mattias Ekström.

  • Skriven av Pressmeddelande

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev