24september2018

 

Kvalet extremt viktigt med 60 bilar på startlinjen

Edward Sandström och WRT har anlänt till England och Silverstone för racehelg nummer två i Blancpain Endurance Series.
– Vi har alltid gjort bra ifrån oss på Silverstone. Att banan är snabb med ett bra flyt passar våra Audi R8 LMS ultra, säger teamchefen Vincent Vosse.

I Blancpain-premiären på ett regnvått Monza lyckades Edward Sandström, Frank Stippler och Christopher Mies bäst av WRT:s tre bilar men tappade tredjeplatsen strax innan mållinjen. Sandström hade kämpat i flera varv för att hålla undan för en jagande konkurrent när han blev stängd av en långsammare bil.

– Det var trist att inte få kliva upp på pallen, vi hade gjort ett mycket bra race på Monza, men jag valde att inte riskera något. En fjärdeplats på Monza gav viktiga poäng, särskilt eftersom banan är en av de mer utmanande för oss, säger Sandström.

Men nu är det dags för Silverstone, England. Sandström och WRT tog en andraplats där i fjol i hällande regn.

– Vår Audi R8 LMS ultra är helt fantastisk att köra på våt bana, men vi bör kunna lyckas även i engelskt så kallat "varierande" väder som utlovats för helgen. Jag ser mycket fram emot att tävla på Silverstone, det är samma känsla som på Monza med vacker miljö och en fantastiskt rolig bana med bra flyt, säger Sandström.

60 bilar står på startlinjen, vilket gör kvalet både svårt och extremt viktigt.

– Det är mycket trafik, och det gäller att komma in i toppen direkt så det blir bra flyt i körningen. Det är extra viktigt att göra ett bra kval. Att hamna i trafik bland bilar som kör bara lite för långsamt ger stort utslag över en tre timmar lång tävling, säger Sandström.

Tidsschema Blancpain Endurance Series, Silverstone, England:

Lördag 1 juni
11:00-12:30 Fri träning
16:35-17:50 Förkval

Söndag 2 juni
09:00-10:00 Kval
14:50-17:50 Race

Belgian Audi Club Team WRT

#1 Stéphane Ortelli (MC) – Laurens Vanthoor (BEL) – René Rast (DE) (Pro)
#2 Nikolaus Mayr-Melnhof (AT) – Matt Halliday (NZ) – Rahel Frey (CH) (Pro)
#13 Edward Sandström (SE) – Frank Stippler (DE) – Christopher Mies (DE) (Pro)

  • Skriven av Pressmeddelande

Tierp Arena Track&Strip #1

Helgen den 25-26 maj erbjuder Tierp Arena en unik chans för alla motorentusiaster. Då hålls nämligen Europas snabbaste dragracingbana och Sveriges senaste STCC-bana öppen för allmänheten. Kom och testa dig och din bil!

Tierp Arena har utvecklats till att bli en av Sveriges största och mest intressanta
motoranläggningar. Helgen den 25-26 maj kommer mängder av
muskel- och sportbilar att samlas på arenaområdet för Tierp Arena Track&Strip #1.

Två av Sveriges största bilklubbar, Club Corvette Sweden och Camaro
Club Sweden, arrangerar tillsammans med Tierp Arena det här eventet
enligt ett nytt koncept med både bilutställning och körning på båda
banorna under en och samma helg.

Det här är ett evenemang
för alla racingintresserade,
alla Sveriges bilklubbar och förstås en stor bred publik. Men det blir inte bara racing. Utan helgen kommer erbjuda något för hela familjen. Det blir aktiviteter för både stora och små. Massor av god mat, utställning av historiska, klassiska och nya fina, läckra bilar samt livemusik under lördagskvällen. Helt enkelt en helg med något för alla som tycker om full fart.

För mer information och anmälan, se www.tierparena.com

Vid frågor? Kontakta Henrik Modigh på 070-722
99 00 eller

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

  • Skriven av Pressmeddelande
Sandströms team tvingades bryta

Nürburgring 24h: Sandströms team tvingades bryta

Edward Sandströms team WRT tvingades bryta Nürburgring 24h med drygt fem timmar kvar av tävlingen. Oljespill på banan tillsammans med stora mängder vatten ledde till en krasch i det snabba banpartiet Bergwerk, och teamets Audi R8 LMS ultra gick inte att reparera.
– Det är ett risktagande hela vägen, och med de här förhållandena blev det ännu värre. Tyvärr gick det inte vår väg i år, säger Sandström.
Årets Nürburgring 24h blev ett av de fuktigaste i historien, regnet var så kraftigt att tävlingen rödflaggades innan midnatt för att sedan startas om under måndagsmorgonen.

– Vi hade lite tur med att loppet avbröts just då, för vi hade precis varit inblandade i en mindre krasch, och vi fick tid att reparera skadorna på bilen under natten. Tyvärr hade vi inte samma tur efter den andra kraschen, säger Sandström.

Edward Sandström hann inte ens köra bilen i tävlingen, Christopher Mies tog starten efter att Sandström kvalat in som tionde bil i Topp 40-kvalet med tiden 8,22.055. Efter några röriga varv var WRT:s Audi R8 LMS ultra uppe i tätstriden. WRT körde dubbelstinter om nio varv. Christopher Haase tog över efter Mies och belgaren Laurens Vanthoor körde sista stinten innan loppet rödflaggades.

– Vi hade en bra bil för rådande omständigheter, vi kämpade i topp fem och vår Audi R8 LMS ultra var i topp i både regnkaos och när banan var torr, säger Sandström.

Bäst placerade Audi blev G-Drive Racing by Phoenix med fjolårssegraren Frank Stippler, som Sandström i vanliga fall delar bil med i FIA GT och Blancpain Endurance Series, som körde tillsammans med gårdagens DTM-segrare Mike Rockenfeller, Marcel Fässler och Markus Winkelhock. De gick i mål på en femte plats.

– Det är bara att gratulera Bernt Schneider, Jerome Bleekemolen, Sean Edwards och Nicki Thiim i en Mercedes till totalsegern. Vi får åka hem, bryta ihop och komma igen nästa år, säger Sandström.

Nürburgring 24h
19-20 maj 2013

1. Schneider-Bleekemolen-Edwards-Thiim (Mercedes SLS AMG Black Falcon) 88 laps
2. Martin-Piccini-Buurman-Göransson (BMW Z4 VDS) + 2m39s781
3. Graf-Jäger-Seyffarth-Bastian (Mercedes SLS AMG Rowe) + 1 lap
4. Arnold-Roloff-Seyffarth-Jäger 5mercedes SLS AMG Rowe) + 1 lap
5. Rockenfeller-Fässler-Stippler-Winkelhock (Audi R8 LMS ultra Phoenix) + 1 lap
Ret. Vanthoor-Mies-Haase-Sandström (Audi R8 LMS ultra Team WRT) 44 laps (acc.)

  • Skriven av Pressmeddelande
Göransson tvåa i Nürburgring 24-timmars

Göransson tvåa i Nürburgring 24-timmars!

Idag avgjordes årets upplaga av Nürburgring 24-timmars i Tyskland. Richard som startade med en BMW Z4 GT3 för teamet Marc VDS slutade på en total andraplats av dryga 200 startande ekipage ihop med teamkompisarna Maxime Martin, Yelemer Buurman och Andrea Piccini.

- Vilket race! Att komma två i ett av de svåraste och mest prestigefyllda långloppen är redan ett av mina bästa racingminnen. BMW Motorsport och teamet Marc VDS gav oss en perfekt bil och mina teamkompisar gjorde ett fantastiskt jobb. Jag är verkligen supernöjd just nu, säger Richard

Racet kördes under svåra förhållanden i regn som varvades med solsken. Under natten regnade det så pass mycket att racet avbröts under nästan 10-timmar. Med dryga 8 timmar kvar att köra, blev det en spurt in till mål.

Richard som körde som fabriksförare för BMW Motorsport var nominerad som förare på teamets båda bilar. Tyvärr bröt den ena bilen under morgontimmarna efter närkontakt med en medtävlare.

- Det var verkligen svåra förhållanden och tävlingsledningen gjorde helt rätt i att avbryta racet under natten. Banan flöt i vatten och bilarna vattenplanade mest hela tiden. Ett något annorlunda 24-timmarslopp men vi fick en pallplats.

Härnäst väntar STCC på Solvalla den 8 juni.

Resultat TOP 10

1. Black Falcon, Mercedes SLS (Schneider, Bleekemolen, Edwards, Thiim) 88 VARV

2. Marc VDS, BMW Z4 GT3 (Martin, Buurman, Piccini, Göransson) + 2min 39sek

3. Rowe Racing, Mercedes SLS ( Graf, Jäger, Seyffarth, Bastian) + 1 varv

4. Rowe Racing, Mercedes SLS (Arnold, Roloff, Seyffarth, Jäger) + 1 varv

5. Phoenix Racing, Audi R8 LMS Ultra (Rockenfeller, Fässler, Stippler, Winkelhock) +1varv

6. Schubert Motorsport, BMW Z4 GT3 (Adorf, Hürtgen, Klingmann, Tomczyk) +1varv

7. Manthey Racing, Porsche 911 RSR (Lieb, Dumas, Luhr, Bernhard) +1varv

8. Phoenix Racing, Audi R8 LMS Ultra (Ammermüller, Stippler, Stuck, Stuck) +1varv

9. Phoenix Racing, Audi R8 LMS Ultra (Biela, Joens, Ludwig, Rusinov) +2varv

10. Aston Martin Racing, Aston Martin GT3 (Turner, Mücke, Simonsen, Lamy) + 2varv

  • Skriven av Pressmeddelande
Göransson 11:a inför Nürburgring 24-timmars

Göransson 11:a inför Nürburgring 24-timmars

Richard Göransson kvalade in 11:a i kvalet till Nürburgring 24-timmars. Marc VDS-teamet kvalade in med båda bilarna i topp-40 och därmed till shoot-out kvalet på lördagskvällen. Richard blev utvald att köra bil # 26 i shoot-out.
– Lite av ett minne för livet. En i stort sett helt fri Nordschleife i ett kval till årets absolut största race i en fabriksbil för BMW.De 40 snabbaste bilarna släpptes iväg på kvalet och trots ett visst avstånd var det ofrånkomligt att vissa hamnade i trafik. Richard var en av dem och han kavlade in som 11:a totalt och som tredje bästa BMW och fem sekunder från pole position i ett tätt kval. En placering han var missnöjd med.
– Jag är extremt missnöjd just nu, säger Richard. Jag fick hopplös trafik på båda mina två kvalvarv och blev tvungen att köra om och där försvann de sekunderna jag saknade för pole. Just nu är jag missnöjd men nu laddar vi om för ett långt och mycket ovisst race.

Det har svängt mellan toppbilarna så här långt under helgen och med förutspått regn under stora delar av loppet är det fortfarande mycket som kan hända efter starten 17:00 på söndag.
– Det känns väldigt svårt att förutspå detta men det kommer att bli ett spännande race. Vi kommer att vara med och fightas om segern och om mindre än ett dygn är det klart för racestart, avslutar Richard.

I skrivande stund är det ännu inte bestämt när Richard kör sin första stint och i vilken bil han då startar. Men han kommer under racet att köra både bil # 25 och bil # 26.

  • Skriven av Pressmeddelande

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev