26april2018

 

Slutställning STCC 2012

Slutlig poängställning STCC 2012

  1. Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Bioagas, VW Scirocco CNG, 264p
  2. Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport Sweden, Chevrolet Cruze, 258p
  3. Michael Nykjaer, Chevrolet Motorsport Sweden, Chevrolet Cruze, 231p
  4. Patrik Olsson, IPS Team Biogas, VW Scirocco CNG, 183p
  5. Tomas Engström, Honda Racing Sweden, Honda Civic, 178p
  6. Johan Stureson, IPS Team Biogas, VW Scirocco CNG, 167p
  7. Jordi Gene, Volkswagen Team Biogas, VW Scirocco CNG, 147p
  8. Niclas Olsson, Seat Leon, 55p
  9. Santosh Berggren, Seat Sport Sverige, Seat Leon, 46p
  10. Joakim Ahlberg, BMS Racing, Audi A4, 25p
  11. Andreas Ahlberg, BMS Racing 23p
  12. Robin Appelqvist,Appelqvist Racing, Alfa Romeo 156 GTA 21p
  13. André Andersson, Memphis Racing 11p
  14. Tony Johansson, G-REX 4p
  15. Claes Hoffsten 2p

 

SEMCOM CUP

  1. Niclas Olsson   350p
  2. Andreas Ahlberg   241p
  3. Joakim Ahlberg   224p
  4. André Andersson   153p
  5. Tony Johansson     45p
  6. Claes Hoffsten     18p

STCC TEAMMÄSTERSKAP

  1. Chevrolet Motorsport Sweden 493p
  2. Volkswagen Team Biogas  411p
  3. IPS Team Biogas   356p
  4. Honda Racing Sweden  178p
  5. Seat Sport Sverige   96p
  • Skriven av Admin

IPS i händelsernas centrum

IPS Team Biogas fick en av nyckelrollerna när 2012 års STCC-mästerskap avgjordes inför 18 600 åskådare på Solvalla i Stockholm. Johan Stureson lyckades bäst av teamets förare med två andraplatser. Patrik Olsson tog en heroisk tredjeplats i första racet efter en strulig start.

Avslutningen av 2012 års STCC-säsong blev minst sagt positiv för IPS Team Biogas och Volkswagen. IPS plockade två andraplatser och en tredjeplats samtidigt som Johan Kristoffersson i systerteamet Volkswagen Team Biogas säkrade mästartiteln.

– Det var skönt, det blev en rörig start som jag lyckades komma igenom bra, säger Johan Stureson efter dagens andra andraplats.

Patrik Olsson som startade i pole position i andra racet var inte lika nöjd efteråt. Han tappade omgående placeringar och slutade femma, tätt efter Rickard Rydell.  – Jag hade inte en chans att hänga med, jag hade dålig effekt i motorn. Det hände något på morgonens warm up men vi lyckades inte hitta något fel, säger en mycket besviken Olsson.

I dagens första heat startade Johan i andra rutan och Patrik i den tredje. Placeringar de även hade i mål. Patriks väg dit blev dock krokig. I utgången av kurva två trycktes han ut av Michel Nykjaer och tappade ner till sjunde plats. Två varv senare var han tillbaka på tredjeplatsen efter några helt otroliga varv.  – Jag kom aldrig till kurva tre innan Nykjaer hade tryckt av mig. Jag kommer ut som sjua tror jag sedan körde jag på ren ilska och några varv senare var jag trea igen. Däcken tog mycket stryk på de varven och jag kunde aldrig komma ifatt Stureson och Kristoffersson, säger Olsson.

Johan Stureson är mycket glad över att det äntligen lossnade ordentligt. Att det gjorde det inför storpublik under årets häftigaste motorevenemang gör inte saken sämre.  – När det väl är dags för race på en banan för första gången är det lite spänt. Man vet inte hur omkörningsmöjligheterna egentligen är och var attackerna ska komma så det var faktiskt lite pirrigt innan start, säger han.

Nu ska IPS Team Biogas fira helgens fina resultat och den häftiga säsongsavslutning som tävlingarna på Solvalla bjöd på.

  • Skriven av Pressmeddelande

IPS redo för historiskt STCC-race

Nu gäller det. Ett race av STCC-säsongen 2012 återstår och vilket race det blir. Uppfyller tävlingen bara en bråkdel av förväntningarna blir det utan tvekan årets race. På fredag kommer IPS Team Biogas till Solvalla för att avsluta på topp.

Förväntningarna är höga på årets avslutning av STCC. Solvallas travbana har nu förvandlats till en 1,25 kilometer lång racerbana där mästerskapsmedaljerna ska fördelas på lördag. Tyvärr är jakten på medaljer över för IPS Team Biogas redan innan finalen. Men det är inte ett faktum som teamet låter sig nedslås av, tvärtom vill alla göra sitt yttersta för att avsluta på topp. Vem vill inte stå på pallen i ett historiskt race som det på Solvalla i helgen?
– Det ska bli kul, det verkar bli ett riktigt bra evenemang. STCC har satsat hårt på det här och de jobbar på bra, säger Johan Stureson inför helgen.
Teamkollegan Patrik Olsson håller med.
– Det ska bli väldigt spännande att se banan i verkligheten. Det blir ingen fartbana men inramningen som arena blir jäkligt bra. Jag tror det blir skitfränt, säger Patrik Olsson.

Förutsättningarna inför helgens race är lika för alla. Ingen har kört banan förut och tiden för test inför kval är den samma för alla. Trots att banan är en ny bekantskap är det 45 minuter test innan kvalet som gäller på Solvalla.
 – Det blir intressant. Det blir viktigt att lära sig banan riktigt. Det är en krokig, kort banan så vi hinner köra många varv under testet. Det gäller att få till linjen och anpassa bilen både för banans karaktär och för optimalt grepp, säger Johan.

För Patrik Olsson har det lossnat ordentligt på slutet av säsongen. Senast i Knutstorp klättrade han upp på fjärdeplatsen i mästerskapstabellen. En placering han planerar att behålla.
– Jag ska behålla fjärdeplatsen och göra ett så bra race som möjligt.
Även Johan har planer på att utmana i toppen.
– Sista racet för säsongen är viktigt. Man vill vara snabb och få till ett bra resultat. Att få till en pallplats hade varit skönt, det är målet.

Att avsluta säsongen framför en stor publik på Solvalla i Stockholm blir ett värdigt slutcrescendo.
– Det kommer att bli superroligt. Man vill ju att det ska vara mycket folk på alla race, det höjer stämningen och får oss förare att tagga till ännu mer, säger Patrik Olsson.

Förutom täta race i STCC, Camaro Cup, Carrera Cup och Clio Cup kommer hårdrockarna i Mustasch att underhålla. Det blir också kändisrace, fyrverkeri och uppvisnings i rallycross, bland annat.


Poängställning STCC
(14:16 heat)

1. Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport Sweden, Chevrolet Cruze, 234p.

2. Michael Nykjaer, Chevrolet Motorsport Sweden, Chevrolet Cruze, 225p.

3. Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Bioagas, VW Scirocco CNG, 214p.

4. Patrik Olsson, IPS Team Biogas, VW Scirocco CNG, 158p.

5. Tomas Engström, Honda Racing Sweden, Honda Civic, 153p.

6. Johan Stureson, IPS Team Biogas, VW Scirocco CNG, 131p.

7. Jordi Gene, Volkswagen Team Biogas, VW Scirocco CNG, 131p.

8. Niclas Olsson, Seat Leon, 45p.

9. Santosh Berggren, Seat Sport Sverige, Seat Leon, 39p.

10. Andreas Ahlberg, BMS Racing, Audi A4, 23p.

  • Skriven av Pressmeddelande

Patrik Olsson kvalbäst på Solvalla

Fredagens STCC-kval på Solvalla slutade riktigt bra för IPS. I första kvalet lyckades Johan Stureson sätta näst bästa tid och Patrik Olsson tredje tid. I kval två visade Olsson klass med en topplacering.

Redan på fredagens test visade Patrik Olsson att han snabbt hittade runt på den nybyggda banan. Den nylagda asfalten gjorde till en början banan hal och krävande.  – Det liknar nästan rallycross mer än racing. Man får styra med bakhjulen, sa Patrik Olsson efter det 45 minuter långa testet.  När det ett par timmar senare var dags för kval hade greppet förbättrats markant. Olsson tog med morgonens tempo till kvalet och körde till sig tredje tid i kval ett, bakom Stureson som var tvåa. I kval två höjde Patrik tempot ytterligare.   – Efter första kvalet kände jag att det fanns mer att ge. Jag lyckades göra ett perfekt varv och det är svårare att få till än det ser ut, säger Patrik.

Även teamkompisen Johan Stureson var nöjd med kvalen. I det första av de två kvalen körde han alltså till sig en andraplats. I kval två gick det något sämre med en fjärdeplats.  – Vi ändrade lite i bakvagnen efter testet och det kändes betydligt bättre. Jag kunde ha mer attack i körningen i kvalet. I Q1 stämde det bra med däcken, i kval två fick vi inte riktigt till rätt tajmning med däcken och jag var något långsammare, säger Stureson.

Den nylagda asfalten på Solvalla är slät och skonsam för däcken.  – Det har nog aldrig hänt att vi kört ut med nya däck på kvalet och sätter snabbaste varvet på varv elva. Det gör även att däcken kommer att hålla hela racet, säger Stureson.

I systerteamet Volkswagen Team Biogas kvalade Johan Kristoffersson bra med snabbaste tid i kval ett och en tredje tid i kval två.

Mest missnöjda med kvalet var Chevrolet. Rickard Rydell kvalade till sig två femteplatser vilket var en missräkning. Teamkompisen Michel Nykjaer lyckades dock betydligt bättre med en fjärde och en andraplats.  – Vi är inte nöjda, det är väldigt speciella förutsättningar och vi har inte lyckats lika bra som de övriga teamen, säger Rickard Rydell som leder mästerskapet inför finalen.

Nu är det upplagt för en mycket spännande final på en riktigt häftig banan.

  • Skriven av Pressmeddelande

Nya Tierp Arena väntar för WestCoast-förarna

Med bara två deltävlingar kvar av årets TTA-säsongen är nya Tierp Arena strax norr om Uppsala arenan för säsongens näst sista race. En helt ny bana har byggts, en bana Richard Göransson har varit med och tagit fram och han åker till Tierp hungrig på seger efter två problemfyllda helger i rad.
 – Jag har nog aldrig haft en så här strulig säsong, säger Richard. Mina mästerskapschanser är över men jag bryter inte ihop. Det är inte speeden som har saknats och det är det viktiga. Nu åker jag bara till Tierp för att mosa på och självklart är målet en seger. För säsongen är det fortfarande möjligt med en pallplats i mästerskapet och det är siktet för de två sista tävlingarna.
 
Fredrik Larsson har också haft en säsong fylld av liknande upp- och nedgångar med händelser som varit utom hans kontroll. Men senast på Anderstorp totaldominerade han med pole position och en ohotad seger. Han är nu fyra totalt och siktar högre.
 – Målet inför den här säsongen var topp-3 totalt i mästerskapet och det är fortfarande mycket realistiskt, säger Larsson. De gånger som jag inte haft tekniska bekymmer har jag slagits om topplaceringarna och på Anderstorp visade vi att farten inte saknas i alla fall. Vi har tagit pallplatser och segrar, nu är målet att slå sig in på pallen totalt i mästerskapet också. Det blir spännande med en ny bana och är inte orolig för att lära mig den snabbt. Det blir en utmaning men en kul sådan och vi är redo!
 
Martin Öhlin har haft två starka helger efter sommaruppehållet med pallplats i Karlskoga och ny fight om pallen i Anderstorp där han till sist slutade femma. Han är nu åtta i mästerskapet och känner sig positiv inför säsongsavslutningen.
 – Äntligen känner jag att jag har börjat hitta rätt med de här bilarna och är där jag förväntade mig vara inför säsongen, i kamp om topplaceringarna, säger Martin. Jag ser verkligen fram emot Tierp och nya banor lär jag mig snabbt. Målet för helgen är att fortsätta som vi gjort de senaste två racen och köra så fort som möjligt. Konkurrensen är stenhård i TTA men nu är vi med och slåss om det och det ska jag göra i helgen igen.

  • Skriven av Pressmeddelande

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev