26april2018

 

Johan Kristoffersson dubbeltvåa i STCC-kvalet på Ring Knutstorp

Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Biogas, står i andra startruta i lördagens båda STCC-race på Ring Knutstorp i Skåne.

Det är ett facit vinnarskallen från Arvika inte är speciellt nöjd med.

– Så nära men ändå så… otroligt dåligt, var hans besvikna kommentar efter fredagens kval.

Kristoffersson gjorde ett bra kval. Inget snack om saken. Tyvärr hade han inte marginalerna på sin sida. Speciellt inte i kvalet till lördagens andra race. Där var han endast 12 tusendelar (!) bakom Rickard Rydell, hans främsta konkurrent om årets STCC-titel.

– Jag gjorde precis allt. Det fanns inte mer att ta ut i dag helt enkelt, konstaterade han besviket.

Johan Kristoffersson toppar STCC-tabellen inför deltävlingen i Skåne. Bakom jagar Rickard Rydell och dansken Michel Nykjaer, båda Chevrolet. Trion var kvalsnabbast på Ring Knustorp. I Q1, kvalet till det första racet, var Nykjaer etta före Kristoffersson och Rydell. Det andra toppade Rydell före Kristoffersson och med Nykjaer på tredje plats.

– Att starta på yttern med mina främsta konkurrenter om mästerskapet innanför mig blir inte lätt. Hur jag ska hantera den situationen får jag nog åka till hotellet och fundera lite över, sa Kristoffersson.

Av övriga biogasförare lyckades Patrik Olsson bäst med dubbla fjärdeplatser i kvalet.

– Inte illa med tanke på att jag hade problem med understyrning. Jag ser emellertid fram emot morgondagens båda lopp där jag vet att jag kommer att ha en riktigt bra racebil, säger Olsson.

Jordi Gené och Johan Stureson, som också kör biogasdriven Volkswagen Scirocco, kvalade in på femte respektive sjätte plats till båda racen.

  • Skriven av Pressmeddelande

Arbetsam helg i Skåne för HD Bil/Brings Racing/JK Motorsport

Årets näst sista STCC-tävling kördes på Ring Knutstorp. I Camaro cup kom äntligen Patrik Flodin till start för teamet HD Bil/Brings Racing/JK Motorsport, där även mästerskapsledaren Jocke Mangs kör samt Marcus Larsson. Anders Brofalk lånade ut sin bil till Flodin som tackade för förtroendet. På kvalet var Mangs femma, Flodin 12:a och Larsson 16:e. Som vanligt blev det händelserika race.

Tyvärr drabbades teamets alla tre förare av bekymmer. Motorn gick sönder för Mangs och både Larsson och Flodin var inblandade i incidenter som gjorde att de fick bryta. Det blev hektiskt för teamet som bara hade två timmar på sig att laga bilarna inför det andra racet. Larssons bil hade bara lite plastskador, Flodin fick byta en hjulupphängning, men det stora jobbet var att byta Mangs motor på bara två timmar. Det skall egentligen inte vara möjligt, men teamet slet hårt och lyckades mot alla odds se till att alla tre bilarna stod på startlinjen i andra racet! Det blev händelserikt direkt.

Läs mer: Arbetsam helg i Skåne för HD Bil/Brings Racing/JK Motorsport

  • Skriven av Pressmeddelande

SEAT-duo siktar på fullträff i STCC-spurten

Med två deltävlingar kvar drömmer förarna i SEAT Team Sweden om att få avsluta STCC-säsongen med en riktig fullträff.

Inför lördagens båda race på Ring Knutstorp i Skåne hoppas Santosh Berggren och Robin Appelqvist kunna utmana de etablerade förarna i mästerskapets topp.

Fredagens kval blev mycket lyckat.

 

STCC-säsongen är inne på upploppet. Lördagens deltävling i Skåne är den näst sista. Efter den återstår bara finalen på Solvalla 21-22 september.

För förarna i SEAT Team Sweden har säsongen hittills bjudit på omväxlande resultat. Senast på Jyllandsringen tog Santosh Berggren poäng i båda loppen medan Robin Appelqvist fick nöja sig med utdelning i ett.

– Med tanke på de yttre förutsättningarna var det en ganska lyckad tävling för min del, säger Berggren, som i likhet med Appelqvist aldrig tidigare hade tävlat med sin SEAT Leon på våt bana.

Appelqvist är inte lika nöjd när han blickar tillbaka på tävlingen i Danmark.

– Det blev mycket strul på Jyllandsringen, men det har jag lagt bakom mig. Nu är det Ring Knutstorp som gäller och jag har stora förhoppningar om två bra race.

Självklart får säsongens fullträff komma i Skåne.

– Högsta drömmen är givetvis att kunna vara med och utmana Volkswagen- och Chevrolet-förarna samt Tomas Engström i Hondan, konstaterar Appelqvist.

Berggren är också sugen på ett toppresultat.

– Hittills har jag visat att jag kan åka lika fort som de främsta under ett varv. Nästa mål är att hänga med dem i ett helt race. Det vore en verklig fullträff för mig, säger Santosh.

Både han och Appelqvist var mycket optimistiska efter fredagens kval. Det fanns skäl till det. Båda presterade nämligen tider som gjorde att de fick köra båda kvalomgångarna.

– Och det är första gången, konstaterar Appelqvist, som inleder lördagens båda race från åttonde startposition.

Berggren startar som sjua i båda loppen.

  • Skriven av Pressmeddelande

Bra helg på Knutstorp för IPS

I STCC-säsongens näst sista race plockade Patrik Olsson en placering i totalställningen efter en andra och fjärde placering i de båda heaten. Han ligger nu fyra. Att Johan Stureson presterade två femteplatser efter ett tungt kval är han efter omständigheterna nöjd med Patrik Olsson som fick med sin en vinst från Jyllandsringen var självklart sugen på att ta så många poäng som möjligt även från Ring Knutstorp.

Läget med två starter från fjärde startposition var dock inte optimalt. – Jag startar på yttern så jag vet inte, det kan vara svårt. Men jag ska försöka komma runt bra och ligger jag kvar på fjärde efter kurvan är jag nöjdEtt scenario som slog in väl så bra. Efter första svängen låg Olsson tvåa efter Nykjaer. Han hade sedan Rickard Rydell tätt efter sig hela heatet igenom men kunde hålla sin placering in i mål.
– Det känns skönt. Rickard låg på hårt. Sista varvet kom han väldigt nära i ingången på första kurvan men jag fick med mig speeden ut i stället, säger Olsson. Johan Stureson som hade ett sämre kval såg ändå vissa möjligheter att kunna prestera bra då bilen kändes betydligt bättre under morgonens warm up. Johan gjorde också en bra start i race ett och plockade Jordi Gene omgående. Efter det blev heatet relativt odramatiskt och han hade inga som helst problem att hålla jämna steg med Johan Kristoffersson som låg framför.
– Det gick mycket bättre nu, däcken höll hela racet och det känns bra inför andra racet, säger Stureson. I det andra heatet stördes flera förare av den oljesaneringsgrus som låg på banan i första kurvan. Patrik Olsson fick därför svårt att upprepa händelseförloppet från race ett.
– Det var en oljesträng på yttern i första kurvan vilket gjorde att jag fick bromsa svintidigt där. Då tappade jag Jordi Gene på innern, säger Patrik och fortsätter. – Jag var betydligt snabbare än Jordi på det kurviga partiet. Jag hade en bra jämn speed och mina däck höll bra. Patrik är därför nöjd med dagarna på Knutstorp.
– Att jag avancerat till fjärde plats i mästerskapet är bra. I första racet gjorde vi vad vi mäktade med här i andra förstörde oljesträngen i första svängen hela racet, sammanfattar Olsson. Johan Stureson hade en lugn resa till femteplatsen i andra heatet. Det mest dramatiska blev kurva ett där han hamnade långt ut och fick därför köra genom saneringssanden som låg där.
– Ja, det blev en lugn resa. Jag kom iväg väldigt bra i starten men valde att stanna på yttern och hamnade då utanför Patrik i tredje led, men det gick bra, säger Stureson. När säkerhetsbilen kom ut med fem varv kvar efter Johan Kristofferssons avåkning samlades fältet och Stureson fick då Tomas Engström i backspegeln. Inte en alltför glädjande syn efter incidenten i Danmark. Men Johan blev aldrig orolig.
– Inte direkt, jag hade ju sett under racet att avståndet till honom ökade, han hade svårt att hänga med i dag, säger Stureson. Jordi Genes poängskörd i de båda heaten gör dock att han nu har lika många poäng som Stureson i totallistan

Poängställning STCC(14:16 heat)

1. Rickard Rydell, Chevrolet Motorsport Sweden, Chevrolet Cruze, 234p.

2. Michael Nykjaer, Chevrolet Motorsport Sweden, Chevrolet Cruze, 225p.

3. Johan Kristoffersson, Volkswagen Team Bioagas, VW Scirocco CNG, 214p.

4. Patrik Olsson, IPS Team Biogas, VW Scirocco CNG, 158p.

5. Tomas Engström, Honda Racing Sweden, Honda Civic, 153p.

6. Johan Stureson, IPS Team Biogas, VW Scirocco CNG, 131p.

7. Jordi Gene, Volkswagen Team Biogas, VW Scirocco CNG, 131p.

8. Niclas Olsson, Seat Leon, 45p.

9. Santosh Berggren, Seat Sport Sverige, Seat Leon, 39p.

10. Andreas Ahlberg, BMS Racing, Audi A4, 23p.

  • Skriven av Pressmeddelande
Banområdet i ”hästskon” framför läktarna med 20 000 sittplatser. I mitten syns dragracing-raksträckan, till vänster start/mål-rakan för racingbanan.

Tierp Arena tar form inför TTA – Elitserien i Racing

Nästa helg kör TTA – Elitserien i Racing årets näst sista deltävling på Tierp Arena som ligger 12 mil norr om Stockholm. Den nya banslingan är i stort sett färdigställd och har godkänts av Svenska Bilsportförbundet. – Vi är oerhört glada över att banan äntligen är klar och godkänd. Nu handlar det om detaljarbete innan vi för första gången någonsin arrangerar en racingtävling på Tierp Arena, säger Lars Erik Lindberg, Tierp Arena.

Banan mäter 2080 meter och använder delvis dragracing-raksträckan som Tierp Arena byggdes kring från början, men totalt har 10 000 kvadratmeter ny asfalt lags för racingslingan och en helt ny depå har konstruerats.

– Vi är oerhört imponerade av det vi har sett hittills. Vi har en snabb och utmanande bana av högsta internationella standard som dessutom ligger perfekt för publiken på plats i de gigantiska läktarna, säger Greger Petersson, vd för TTA – Elitserien i Racing.

För ett par veckor sedan kördes dragracing EM inför fullsatta läktare och nästa helg den 14-15 september byts det mot den svenska racingeliten. Banan i sin slutgiltiga form kommer att premiärvisas för press på onsdag i nästa vecka vid en presskonferens.

Mer information om tävlingen finns här och ni köper biljetter via www.tierparena.com.

  • Skriven av Pressmeddelande

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev