21januari2018

 
Larsson tvåa i andra heatet

Larsson tvåa i andra heatet: ”Det kunde blivit en superhelg”

Fredrik Larsson avslutade hemmahelgen med en andraplats i andra heatet i Falkenberg men han kunde inte låta bli att tänka på vad som kunde ha blivit utan haveriet i heat 1.
– Det här hade kunnat bli en riktig superhelg men nu blev det inte så, konstaterade Fredrik. Det känns självklart fortfarande surt att ha tappat segern i första heatet på grund av något som var helt utanför vår kontroll. I det här racet kändes bilen aldrig riktigt bra och det var svårtkört, kanske sviter från första heatet. Vi tar ändå med oss den här andraplatsen hem.

Fredrik kom till Falkenberg för att ta in i mästerskapet. Pole position och andra startplats gav totalt fem poäng ihop med 18 poäng för andraplatsen i andra heatet.
– Jag är inte supernöjd med helgen, silver är inte guld. Både jag och teamet har presterat på topp men en seger försvann från oss. Vi behöver lite mer stolpe in under resten av säsongen men vi ger oss aldrig.

Richard tog ännu en fjärdeplats i det andra heatet. Två fjärdeplatser var inte var han åkte till Falkenberg men han tar ändå med sig positiva intryck från helgen.
– Det här var minst sagt en mindre bra helg och det var kvalet som förstörde den här helgen. Jag var inte tillräckligt bra helt enkelt och det var första gången i år det var så. Det känns inte kul men ibland har man en sådan helg. Totalt sett är det ändå ok. Jag tog in en poäng på mästerskapsledningen och har drygat ut avståndet bakåt med 14 poäng. Nu är det halvtid och det är dags att ladda om för hösten. Högsta växeln åker i och då får de andra hålla i hatten!

Robin Rudholm avslutade sin helg i Falkenberg med en åttondeplats. En placering och en tävlingshelg han hade hoppats på mer från.
– Det går inte att säga så mycket annat än att jag är missnöjd. Jag gjorde en bra start i båda racen men det blev trångt genom kurva två i det här racet och jag tappade några placeringar. Det var för tufft för att kunna ta tillbaka de platserna och det blev mest att åka med. Så jag är missnöjd, påkörd i första heatet och ett par poäng här var långt ifrån vad vi siktade på. Nu blir det att smälta detta och arbeta hårt för att vi ska kunna fortsätta efter sommaruppehållet.

Västkustloppet är av tradition en av WestCoast Racings största tävlingshelger och teamet har alltid starka resultat här. Teamchef Dick Jönsson Wigroth har stora förhoppningar på en upprepad succéhelg på hemmaplan men fick denna gång konstatera att det inte gick teamets väg.
– Först vill jag säga att jag är väldigt förvånad att Volvo med fem bilar i mästerskapet tar till teamorder i mästerskapet redan efter halva säsongen, säger Dick. Det känns alltför tidigt för att göra det och det ser inte bra ut. Vår helg blev inte som vi tänkt oss även om det såg väldigt lovande ut efter kvalet. Jag lider med Fredrik i första heatet och varken Richard eller Robin fick till några kanonkval vilket är kostsamt på den här banan. Precis som Fredrik säger ger vi dock aldrig upp utan vi kämpar på.

  • Skriven av Pressmeddelande
ola_nilsson_falkenberg

Både upp och ner när Ola Nilsson segrade på Falkenberg

Ett soligt och publikfyllt Falkenberg bjöd på en mycket spännande helg i Porsche Carrera Cup. Ola Nilsson som gör sin premiärsäsongen i Porsche fortsatte att visa fart genom att vinna race 1. I helgens andra race såg det länge ut att bli en andra plats men problem vid nedväxling i sista kurvan, på det allra sista varvet ledde till en avåkning och många tappade poäng.

Värsta konkurrenten Johan Kristoffersson blev diskvalificerad från kvalet efter en felaktighet i framvagnen vilket innebar att han startade helgens första race från sista rutan, ett perfekt läge för Ola att återta mästerskapsledningen. Nilsson utnyttjade det på bästa sätt genom att från pole postion kontrollera racet från start till mål och plocka hem första segern sedan premiären på Ring Knutstorp.

Nilsson startade helgens andra race från startruta två. En bra start och bra fart i racet såg länge ut att räcka till att Ola skulle behålla andraplatsen in i mål. In i sista kurvan på det allra sista varvet fick Ola problem vid en nedväxling vilket ledde till en avåkning ut i sandfållan där han blev ståendes. Helgen innebär att Nilsson behåller sin andra plats i mästerskapet men tappade samtidigt ytterligare 11 poäng till ledaren Kristoffersson.

Det var länge en riktigt bra helg på gång. Segern i race 1 var fantastiskt skön att plocka hem, riktigt, riktigt skönt! I race två var andraplatsen allt farten räckte till, Johan hade en enorm pace på grejorna. Men något gick fel vid nedväxlingen och jag blev duktigt förvånad när jag släppte upp kopplingen och kände att bilen låg i friläge. Det är en lärosäsong och åter igen en ny upplevelse för mig med Porschen. Det gäller att fokusera framåt och fortsätta att utvecklas och jobba vidare, säger Ola.

Porsche Carrera Cup Scandinavia

Johan Kristoffersson 145 p
Ola Nilsson 129 p
Lars-Bertil Rantzow 125 p
Mats Karlsson 97 p
Richard Trange 63 p

  • Skriven av Pressmeddelande
Lovande helg för Mattias Ekström

Lovande helg för Mattias Ekström

Efter den bragdartade uppkörningen på Red Bull Ring så ser Mattias Ekström fram emot fjärde deltävlingen i DTM. Tyska Lausitzring står värd för helgens tävling.
– Inställningsmässigt på bilen så är det väldigt likt Red Bull Ring, så jag vet att vi är snabba, säger Mattias Ekström.

Kvalet på österrikiska Red Bull Ring gick allt annat än bra för svensken. Men Ekström är inte typen som ger upp kampen om de viktiga poängen i förhand. Från sin 13:e startruta lyckades Mattias Ekström tack vare hård körning och en vågad däckstrategi ta sig ända upp till en femteplats.

– Det var otroligt roligt, det kändes såklart fantastiskt och det var så kul att köra bilen som fungerade så bra, säger Mattias Ekström om sin Audi RS 5 DTM.

Helgens tävling avgörs på Lausitzring, belägen mellan Berlin och Dresden. En annorlunda bana på flera sätt. Lausitzring har en ovanligt lång raksträcka och sedan flera långsamma partier under sina totala 3 478 meter. Dessutom är bansträckningen lagd moturs, väldigt ovanligt på dagens europeiska racinganläggningar.

– Det påverkar såklart oss förare också, vi är ju vana med fler högerkurvor och kroppen anpassar sig efter det och bygger ofta upp vänster sida av kroppen mer för att stå emot g-krafterna. Så jag blir lite mer trött i nacken än normalt när vi kör på Lausitzring, speciellt eftersom banan är rätt gropig på sina ställen, säger Mattias Ekström.

Asfalten på motursbanan är dock väldigt slät och de snabbare optionsdäcken ska kunna hålla länge. Alltså kan ett liknande scenario som på Red Bull Ring spelas upp, där Mattias Ekströms chansning att köra extremt länge på den mjukare gummiblandningen gav utdelning.

– Men den här gången måste vi vara med bättre i kvalet, då ska vi se till att det blir säsongens första fullträff, säger Mattias Ekström.

Mästerskapsställningen inför Lausitzring

Bruno Spengler, BMW, 53 poäng
Mike Rockenfeller; Audi, 41 poäng
Augusto Farfus, BMW, 33 poäng
Marco Wittman, BMW, 32 poäng
Christian Vietoris, Mercedes, 25 poäng
Dirk Werner, BMW, 22 poäng
Gary Paffett, Mercedes, 22 poäng
Mattias Ekström, Audi, 16 poäng
Joey Hand, BMW, 16 poäng
Robert Wickens, Mercedes, 15 poäng

  • Skriven av Pressmeddelande
audi_motorsport

Stark uppkörning av Ekström på Lausitzring

Mattias Ekström körde upp sin Audi RS5 DTM från 18:e startruta till åttonde plats i mål. Framgångsrik däckstrategi och snabba varv i slutskedet av loppet gav Ekström fyra mästerskapspoäng.

Kvalet på 3478 meter långa Lausitzring, Tyskland, gick inte som Mattias Ekström och hans Audi-team planerat.

– Vi var för långsamma i början av kvalet, vi måste helt enkelt förbättra oss. Men racet kommer att vara långt och vi gör vårt bästa för att avancera.

Däckstrategin som var Mattias Ekströms starka kort även i förra deltävlingen på Red Bull Ring, var snarlik även denna helg. Ekström gick i depå redan på varv fem och varv åtta för att göra de två obligatoriska däckbytena. Ekström körde sedan hela 44 varv på de mjuka däcken, något som visade sig lyckosamt även denna gång. Ekströms varvtider blev snabbare ju längre loppet gick, och han tog placeringar både på egna omkörningar och när motståndarna gick i depå. Ekström i sin Audi RS5 DTM avancerade starkt genom fältet.

Med åtta varv kvar att köra tog Ekström sig relativt enkelt förbi Mercedes-föraren Roberto Merhi, upp på tionde plats. BMW-föraren Dirk Werner gick i depå och Ekström gick upp bakom Audi-föraren Edoardo Mortara och passerade honom på det 49:e varvet.
I den kanske tajtaste striden över mållinjen någonsin i ett DTM-lopp var Ekström även nära att ta sig förbi regerande mästaren Bruno Spengler, som dock lyckades hålla sin sjundeplats i mål.

– Målet i det läget var att knipa poängen från Spengler för att min Audi-kollega Mike Rockenfeller skulle gå upp i ensam mästerskapsledning, säger Mattias Ekström.

Nu är det delad ledning i DTM-mästerskapet av Audi-föraren Mike Rockenfeller och BMW-föraren Bruno Spengler.
Mercedes-föraren Gary Paffett tog årets första seger på Lausitzring och gick upp på tredje plats i mästerskapet.
Mattias Ekström är nu på nionde plats i mästerskapet med 20 poäng, och ser fram emot nästa race på Norisring.

– Vi ska bara lära oss att kvala ordentligt med den här bilen så ska ni se att det händer grejor!, säger Ekström med ett skratt.

Resultat Lausitzring.
1. Gary Paffett, Mercedes, 52 varv
2. Mike Rockenfeller, Audi, +6.800
3. Christian Vietoris, Mercedes, +11.510
4. Robert Wickens, Mercedes, +12.790
5. Jamie Green, Audi, +14.138
6. Daniel Juncadella, Mercedes, +19.462
7. Bruno Spengler, BMW, +21.592
8. Mattias Ekström, Audi, +21.621
9. Edoardo Mortara, Audi, +24.715
10. Roberto Merhi, Mercedes, +25.643

Totalställning DTM efter race 4, Lausitzring.
1. Mike Rockenfeller, Audi, 59 poäng
2. Bruno Spengler, BMW, 59 poäng
3. Gary Paffett, Mercedes, 47 poäng
4. Christian Vietoris, Mercedes, 40 poäng
5. Augusto Farfus, BMW, 33 poäng
6. Marco Wittmann, BMW, 32 poäng
7. Robert Wickens, Mercedes, 27 poäng
8. Dirk Werner, BMW, 22 poäng
9. Mattias Ekström, Audi, 20 poäng
10. Joey Hand, BMW, 16 poäng

  • Skriven av Pressmeddelande
Richards uppkörning ljusglimt i tufft Solvallarace

Richards uppkörning ljusglimt i tufft Solvallarace

Richard Göransson kunde trots ett drive-through straff och en snurrning ändå bärga en femteplats på Solvalla med en bästa varvtid nästan en halv sekund snabbare än näst bästa tid. Richard Göransson var både nöjd och missnöjd.
– Vi sa efter kvalet att vi skulle vara nöjda med en femteplats, berättar han. Men det är en bitterljuv känsla, vi kunde aldrig visa vår pace i kvalet och det blev ett annorlunda race än vi tänkt oss men vi var klart snabbast och i racet kunde vi visa vilken fart vi hade i bilen idag.

Drive-through straffet kom för en tjuvstart och Richard hade en stökig inledning på racet.
– För att inte rulla innan start var jag tvungen att ha foten på bromsen och när jag försökte hålla varvtalet uppe släppte jag tillräckligt på bromsen för att bilen skulle rulla innan start. Jag fick stopp och stod still när starten gick men reglerna säger att det ändå är en tjuvstart. Det känns hårt men det var fler med samma problem men vi fick bestraffningen. Sen tvingades jag försöka ta mig förbi på yttern när det blev väldigt trångt framför mig i omstarten och där var det noll grepp och jag fick en touch bakifrån och snurrade. Motorsporten är full av en massa om. Vi kunde trots en stökig dag rädda bra poäng i mästerskapet och det är viktigt sådana här dagar.

Fredrik Larsson låg länge tvåa i loppet och utmanade om segern när han svartflaggades efter att ha ignorerat ett drive-through straff för att ha kört på Linus Ohlsson. En bestraffning Fredrik själv inte kände till och han var besviken efter racet.
– Jag fick aldrig reda på att jag hade något drive-through straff och sen blev jag plötsligt svartflaggad, säger Fredrik. Det känns så klart inte kul och hade jag vetat om att jag hade bestraffningen hade jag tagit den och ändå räddat många poäng. Det känns tråkigt för det var en väldigt liten touch på Linus, det var trångt och han svängde in och tyvärr touchade jag honom precis när han styrde in och han snurrade. Jag ville absolut inte vända honom. Nu blev det som det blev, mycket tråkigt för vi var snabba nog för seger idag.

Läs mer: Richards uppkörning ljusglimt i tufft Solvallarace

  • Skriven av Pressmeddelande

Senaste annonser

Innehåll PrisOrt Datum

Länk Statistik

There are 1065 listings and 812 categories in our website

Nyhetsbrev